woensdag 21 augustus 2013

Eerlijke monstertjes


Ik neem geen spataders, geen onderkin,
En als ik rimpels krijg omdat ik vijftig ben
Dan neem ik vrolijke, niet van die lange om mijn mond
Alleen wat kraaiepootjes om mijn ogen.      
uit ‘ Een Kinderspiegel’ ‘van Judith Herzberg

Mijn kleinkinderen zijn schatjes, maar soms zijn het ook kleine monstertjes, die helemaal niet goed zijn voor mijn zelfvertrouwen. Vooral mijn vijf kleindochters zien geregeld vreemde dingen aan mij en zijn daar erg openhartig over. 
Vroeger rende ik gelijk naar de spiegel om te zien of hun opmerkingen op waarheid berustten, nu lach ik om wat ze zeggen en koester hun knuffels en complimentjes des te meer.

‘Oma, waarom heb jij haartjes op je kin?’ 
Onthutst kijk ik haar aan. Ik had ze ook wel gezien, maar was van plan daar ‘s avonds wat aan te doen. Ik besluit er in het vervolg voor te zorgen alles pico bello in orde te hebben vóór zij komt.

Ook mijn kleding en make-up trekken soms hun aandacht.
‘Mooie jurk, Oma, heb je die allang? En waarom ben je vandaag zo netjes opgemaakt?’ 
‘Omdat ik bij jou mag komen eten.’
Maar er kan nog wel iets extra’s worden gedaan: ‘Je kunt ook je teentjes lakken, dat staat nog leuker. Mijn mama heeft mijn teentjes roze gelakt, zie je dat? Als je het haar vraagt, mag jij vast ook wel een beetje.’ 

Wanneer ik mijn bril schoonmaak, wordt het erg interessant. 
Twee meisjes verdringen elkaar om hem even op te mogen. 
De vertekende, wazige wereld roept hun afgrijzen op: ‘Oma, zie jij ons echt zo raar?’

Bovendien zie ik er zelf nu ook heel anders uit. 
Een vingertje gaat langs de blauwige wallen onder mijn ogen en ze vraagt verbaasd: ‘Heb jij je oogjes dáár opgemaakt? Mijn mama doet dat heel anders.’ 
‘Nee, dat is niet opgemaakt. Dat is vanzelf zo bij oma’s.’ 
Een beter antwoord weet ik ook niet. 

Op een middag ligt één van de meiden haar hoofd op mijn schoot tijdens het voorlezen. Lachend merkt ze op: ‘Het is zo net of jij twee mondjes hebt. Eén hier,’  ze wijst mijn mond aan, ‘en eentje daar.’ 
Haar vingertje glijdt langs de forse rimpel die de overgang van mijn kin naar mijn onderkin markeert.
Ze schatert om haar eigen grap.
Die komt hard aan, net als de volgende verzuchting: ‘Oma’s hebben toch altijd zulke kreukelige gezichten, hoe komt dat toch?’

Voorlezen is een gevaarlijke bezigheid. 
De jongedames zitten dan dichtbij en geven hun ogen goed de kost. 
Ook dit juffertje is nog niet klaar. Voelend aan de huid van mijn hals zegt ze verbaasd: ‘Waarom zit dit bij jou zo los? Bij mij zit dat heel anders!’
‘Dat komt omdat ik oud ben.’
Mijn ijdelheid heeft nu toch al een flinke deuk opgelopen, dus dit kan ik beter zelf constateren.

‘Tante José krijgt een kindje,’ ik voel het vervolg al aankomen want het vierjarige dametje klopt op mijn buik en vraagt dan: ‘krijg jij ook een kindje?’
‘Nee, Oma’s krijgen geen kindjes meer.’
‘Wel waar! Wat zit er anders hier in jouw buik?’
Tja, niet iets dat er vanzelf weer uitkomt, helaas.

Tijdens de laatste logeerpartij krijg ik tussen wakker worden en ontbijt al heel wat te verwerken.
Rond half acht hoor ik de logeerkamerdeur openkieren en trippelvoetjes op de gang. 
Ik ga snel mijn bed uit en begroet haar: ‘Goeie morgen, kaboutertje, moet je plassen?’
Ze knikt, maar blijft nog even staan, kijkt aandachtig naar mij en zegt verbaasd: ‘Jij bent een oude vrouw.’
Heus, ik weet dat ik ‘s morgens ongewassen en ongekamd niet op mijn charmantst ben, maar om me dat nu zo in te peperen.....

‘Oma waarom neem jij een pilletje? Dat is alleen voor als je ziek bent, hoor!’ vermaant een stemmetje mij als ik even ongemerkt een paracetamolletje denk te slikken.
Dan vervolgt ze nadenkend: ‘Als je oud én ziek bent ga je dood. Ga jij ook dood?’
‘Op een keer wel, maar ik hoop nog lang niet. Ik wil nog heel lang bij jou blijven.’

Daarvoor wil ik met liefde al hun enormiteiten incasseren.











20 opmerkingen:

  1. wat een geweldig verhaal,
    hoe herkenbaar :))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie!
      Ik heb ook even op jouw blog rondgekeken. Wat ben jij creatief zeg! Erg leuk dat eens te bekijken.

      Verwijderen
  2. Haha, geweldig verhaal!! Zit hier te schateren...
    Je vertelt het leuk.
    Ik zag je blog voorbij komen bij de christelijke webloggers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is leuk dat je reageert want over het algemeen kreeg ik tot nu toe weinig reacties op mijn verhalen.
      Jouw blog lijkt me wat serieuzer hoewel je 'rommeltaart' ook heel herkenbaar is. Zo'n taartmix waarvan de baktijden niet willen kloppen dat overkomt mij ook geregeld!
      Ik zal nog eens verder op je blog rondkijken.

      Verwijderen
  3. Schitterend en tsja....herkenbaar. Mijn kleindochter zat op schoot te duimen em met haar andere hand langs m'n gezicht te gaan.
    Bij m'n kin aangekomen, stokte ze en zei " huh? papa?"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het overkomt ons allemaal vrees ik vroeg of laat.
      Maar gelukkig valt er wat aan te doen!
      Leuk dat je meeleest, ik ga gauw eens op jouw blog kijken!
      groetjes

      Verwijderen
  4. o geweldig leuk geschreven! Ik zit hardop te lachen. Ik ben nog niet "oud" haha, maar mijn kinderen hebben die leeftijd dat ze zo lekker eerlijk kunnen zijn. Volgens hen krijg ik ook een baby, haha is dus niet zo! Leuk, ik hoop vaker wat van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te zien dat ze al zo op mijn blog hebt rondgedwaald en de verhalen met plezier leest.
      Dank je wel voor de leuke reacties die je her en der hebt achtergelaten en dat je van plan bent dat vaker te doen.
      Dit is een grappige en boeiende bijkomstigheid van mijn aanmelding bij de webloggers.

      Verwijderen
  5. Prachtig beschreven Marianne, en zo herkenbaar want bij opa's is het niet anders. Je hebt een mooi blog en ik ga je volgen. Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk! Op mijn gezicht een brede lach hoor, zoals je schreef in je kennismakingsstukje op de weblog van Christelijke webloggers! ;) Ik ga nog even rondneuzen en je blog volgen natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn en welkom als volger, morgen ga ik even bij jou rondneuzen hoor!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O ja ... zo is het. Maar ze mogen van mij niet alles zeggen, mijn kinderen. Zeker niet al er andere bij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee van hun ouders ook niet. Maar dat soort ontboezemingen komen meestal als hun ouders er niet bij zijn maar als je gezellig met z'n tweetjes zit.
      Je hebt zelf een mooi verzorgd en erg persoonlijk blog.
      Ik vind het leuk dat je op het mijne hebt gereageerd.
      groetjes

      Verwijderen
    2. Ik hoop op een nieuwe posting van je!

      Verwijderen
    3. In principe elke woensdag!
      groetjes Marianne

      Verwijderen
  9. leuke en blog heeft u ik zag u via something beautiful..blogspot..ik volg u nu

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, wat een prachtig verhaal, kinderen zijn zo direct. En dat terwijl ik nog dacht wat een knappe vrouw, nadat ik je foto zag. Geef die maar aan je kleinkinderen door ;-)
    (Toch wel leuk dat ze je zo kritisch naar jezelf laten kijken)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tsja... hoe herkenbaar... vandaag nog, tapt mijn dochter met haar hand zachtjes op mijn hoofd en zegt met een net iets te grote glimlach: 'jij wordt daar ook steeds kaler papa' :-D (MR)

    BeantwoordenVerwijderen