zaterdag 23 maart 2013

Op naar de schouwburg




                                    Klik hier en download het vertelde verhaal.

Een ijzig koude wind giert over de donkere singel.
Hoewel het eind maart is en hier en daar wat blauw waas van krokussen tussen het grauwgroene gras gloort, voelt het volgens het KNMI als -7 en ik ben graag bereid dat te geloven. Diep weggedoken in onze jassen zwoegen we tegen de straffe wind in.
Daar licht de schouwburg gelukkig al op.
Vanavond is ‘De avond van het korte verhaal’ in het kader van de boekenweek. Het thema van de boekenweek is ‘Gouden tijden, zwarte bladzijden’.
Remco Campert, Herman Koch en A.L. Snijders zijn ‘de groten’, die zijn uitgenodigd vanavond. Daarnaast heeft men op allerlei lokaties binnen de schouwburg, ook een aantal kleine pennekrabbelaars uitgenodigd hun verhalen voor te lezen.
Vooraf was de mogelijkheid je verhaal in te sturen en daaruit werden een aantal verhalen gekozen. Ik heb mijn verhaal ‘Donkere ogen’ ingestuurd vanwege het historische thema. Tot mijn verrassing werd ik uitgenodigd om mijn verhaal te komen voorlezen.
                 
Vandaar dus dat wij vanavond ons gezellige warme huisje verlaten hebben en geheel literair verantwoord ‘Wer reitet so spät durch Nacht und Wind?’ zuchten.
Ik ben ingedeeld in een knusse huiskamer in de kelder, waarvan ik denk: hier vindt niemand ons. Maar niets blijkt minder waar.
Hordes mensen komen binnen, luisteren en gaan weer verder naar een volgend verhaal. Met z’n drieën lezen we om de beurt ons verhaal en pauzeren dan even.
Dan zit ons huiskamertje alweer vol. Soms met 15, soms met wel bijna 30 mensen. We laten de deur open staan, omdat het binnen erg warm wordt. De open deur trekt ook weer luisteraars aan, die op de gang blijven staan om het verhaal te horen.
De mensen zijn enthousiast en wij worden zelf ook steeds enthousiaster.
Om tien uur hebben we drie keer ons verhaal verteld. Dan sluiten we onze huiskamer.
De avond is duidelijk een doorslaand succes.

Eva heeft mijn verhaal opgenomen met haar iPhone en ik hoop dat de link bovenaan dit stukje werkt.
Wim heeft de foto gemaakt.
Dit wordt dus een expirimenteel blogje met dat geluidslinkje.
We gaan het gewoon proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten